Tomater og jordbær i krukker

I fjor dyrket jeg cherrytomater i store krukker på verandaen. Jeg hadde kun et par planter, som jeg kjøpte som småplanter på gartneriet. Sommeren var fin og vi fikk masse «plukke rett i munnen»-tomater! Jeg trodde egentlig ikke jeg skulle få til tomater siden jeg ikke har drivhus (ennå?), men siden det altså gikk bra ved første forsøk fikk jeg litt blod på tann, og i år sådde jeg selv. Valgte to forskjellige sorter; cherrytomat (Super Sweet 100 F1) og busktomat (Maja). Etter at jeg satte de ut har det vært ganske kaldt, så de er ikke veldig store ennå men de vokser og blomstrer. De har allikevel rukket å bli litt «solbrente» på noen av bladene. Det ble de i fjor også, uten at det så ut til å gjøre så mye. Må ellers huske på å plukke tyver på cherrytomatene, men ikke på busktomatene.

På grunn av brunsneglene orker jeg ikke å ha jordbær i hagen. Jeg har derfor satt noe få planter i en stor krukke på terrassen. De overvintret greit og blomstrer bra nå. Håper at været blir bra og at det blir nok til noen desserter. Syltebær må vi nok skaffe annet sted i fra! 

Legg igjen en kommentar